Fællesarrangementer

Oplevelser på tværs af klasser og årgange

Foredrag1 Andreas Mogensen

Fællesarrangementerne på SG har såvel et fagligt som et socialt sigte. Visionen er ikke blot at åbne
nye faglige horisonter, men også at sikre forskelligartede oplevelser, der huskes og gør en forskel.
Oplevelser, der kan udgøre en fælles referenceramme på tværs af årgange, klasser og studieretninger
og således bidrage til skolens alsidige sociale, kulturelle og faglige liv. Oplevelser, der kan stimulere
den individuelle og kollektive refleksion.

Der afholdes typisk 6-8 store fællesarrangementer om året. Hertil kommer nogle mindre fællesarrangementer på de enkelte årgange eller indenfor de enkelte fag. De betragtes alle som omlagt undervisning, og der er derfor mødepligt. Blandt de store fællesarrangementer er der også nogle, der afholdes fast hvert år:

Klar til voksenlivet
Vi har igennem en årrække afholdt en årlig temadag for 3.g’erne med overskriften ”Klar til voksenlivet”. Temadagen inkluderer bl.a. en paneldebat med tidligere SG-elever, der har valgt forskellige veje efter gymnasiet, og vil i 2024 også indeholde et foredrag med tidligere SG-elev og filminstruktør Jonas Risvig samt en SG-messe med deltagelse af en række eksterne aktører såsom Studievalg Danmark, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Højskoleforeningen, Erhvervsakademi Dania, SOSU Silkeborg, Silkeborg Kommune (velfærdsjobs) og VIA. Temadagen har dermed også en betydelig karrierelæringsmæssig profil.

Temadage med Clement Kjersgaard
SG har gennem en årrække haft et tæt samarbejde med Clement Kjersgaard og tidsskriftet RÆSON om afviklingen af nogle årlige temadage på SG. I efteråret 2024 sættes der eksempelvis fokus på det amerikanske præsidentvalg.

Foredrag på SG