Naturvidenskabeligt fag

Matematik

Et stærkt værktøj i mange fag

Matematik Silkeborg Gymnasium

Matematik er et af de store fag i gymnasiet. Faget er obligatorisk på mindst B-niveau, med undtagelse af nogle sproglige studieretninger med matematik på C-niveau. En del vælger at opgradere matematik til enten B- eller A-niveau, hvilket altid er en mulighed. C-niveauet færdiggøres på ét år i 1.g, mens B-niveauet tager to år og afsluttes efter 2.g. Matematik på A-niveau har man i alle tre gymnasieår.

Der er mange gode grunde til at vælge matematik på et højere niveau end C-niveau. En del er interesserede i fagets abstrakte og problemløsende natur, hvor der findes et rigtigt svar til de opgaver, man arbejder med. Samtidig har kravet om matematik på B- eller A-niveau på et stort antal videregående uddannelser også stor betydning for manges valg.

Matematik er et fag, hvor man bruger sit hoved til at undersøge tal og deres sammenhænge, men matematik er samtidig et stærkt værktøj i andre fag. Det er især de naturvidenskabelige fag, men også fx økonomi og samfundsvidenskab benytter sig af matematik. På Silkeborg Gymnasium samarbejder matematik især med de andre naturvidenskabelige og samfundsfaglige fag, men i løbet af gymnasieforløbet vil der også være samarbejde med flere af gymnasiets andre fag, fx dansk og historie.

Undervisningen i matematik har gennem tiden udviklet sig i en mere eksperimenterende og anvendelsesorienteret retning. IT-værktøjer er her vigtige hjælpemidler til at undersøge og forstå matematiske begreber. I samarbejdet med andre fag kommer anvendelsesaspektet til fuld udfoldelse, men matematiks relation til virkeligheden er også vigtig, når der ikke samarbejdes med andre fag. En del af undervisningen sker derfor i projekter, hvor du som elev arbejder sammen med andre om et matematisk problem.

På Silkeborg Gymnasium er det vigtigt for os, at undervisningen i matematik tager udgangspunkt i den viden, du som elev har fra grundskolen. Fx arbejder alle matematikhold i 1.g videre med den afgangsprøve, som netop er overstået i grundskolen for herved at skabe en god overgang til gymnasiematematik.

Hvis matematik opleves som svært, er der desuden flere muligheder for hjælp på Silkeborg Gymnasium. Vi indleder undervisningen i 1.g med en screening af alle elever. På grundlag af denne screening har du som elev mulighed for at få forskellige former for hjælp til at indhente eventuelle manglende færdigheder. Nogle elever tilbydes kortere kurser i matematik i skoletiden, hvor de især hjælpes godt i gang med de indledende emner og tilhørende afleveringer. Vi har desuden tre matematikvejledere, der individuelt tager sig af elever med særlige matematikvanskeligheder. Der er også lektiecafé på skolen, hvor alle elever kan få hjælp til de skriftlige afleveringer.

Hvilke videregående uddannelser giver faget adgang til?

Ønsker du overblik over, hvilke fag der giver adgang til bestemte videregående uddannelser, kan du benytte SG-vælgeren

Faggruppeleder

• Mette Hosbond Kristensen MHK

Mette Hosbond Kristensen (MHK)

Pædagogisk leder

mhk@sg.dk

• Matematik
    • Samfundsfag

Masterclass Matematik

For dig med særlig interesse for matematik: Masterclass Matematik henvender sig specifikt til elever i 3.g, som overvejer en uddannelse med matematisk indhold efter gymnasiet. Masterclass Matematik består af to dele, nemlig:
1. Talentundervisning, lokalt på gymnasiet, i avanceret matematik, primært talteori og kryptologi.
2. En 2-dages ekskursion sammen med cirka 30 andre talentfulde, matematik-interesserede elever fra andre gymnasier. Ekskursionen består af en blanding af foredrag, workshops og socialt samvær.
Målet er, at det faglige indhold og mødet med andre matematik-interesserede elever kan stimulere deltagernes interesse for matematik og give dem lyst til at tage en videregående uddannelse indenfor det matematiske fagområde.