Naturvidenskabeligt fag

Geovidenskab

Geovidenskab handler om at forstå de geologiske og fysiske fænomener på Jorden

Geovidenskab Silkeborg Gymnasium

Vil du gerne forstå den planet, du bor på? Vil du være med til at løse fremtidens naturkriser?
Så er geovidenskab noget for dig!

Geovidenskab handler om at forstå de fysiske og geologiske fænomener, som påvirker mennesker på Jorden. Gennem feltarbejde og eksperimenter får du indsigt i naturens mange processer. Vi arbejder med konkrete og aktuelle problemstillinger, hvorved du vil forstå naturens betydning for vores liv såvel som menneskets påvirkning. Vores naturvidenskabelige undersøgelser sættes ind i et samfundsperspektiv, så vi bliver i stand til forstå fremtidens udfordringer og de mulige løsninger. Som elev har du stor medindflydelse på de problemstillinger, der arbejdes med.
En vigtig del af faget foregår ude i virkeligheden: Vi tager hvert år på flere ekskursioner og feltture. Hvert skoleår er én af disse med overnatning. På ekskursionerne udfører vi masser af feltarbejde og arbejder med teorien i praksis. Dette giver et unikt indblik i anvendelse af teori og et fagligt og socialt stærkt sammenhold i klassen. I 2.g kommer du typisk til et område med geologisk (vulkansk) betydning fx Island eller Italien.

Eksempler på spørgsmål vi arbejder med i undervisningen:

• Hvordan kan vulkaner ”lave guld” og give os råstofferne til fremtidens teknologier?
  • Hvordan kan vindenergi og Power-to-X teknologier blive det nye væksteventyr?
  • Hvordan kan vi klimasikre Danmark i en fremtid med stormfloder og vildt vejr?
  • Hvordan ved vi, hvordan Månen er dannet – ingen så det jo?

Geovidenskab vælges i en studieretning med Matematik A og Kemi B og giver derfor adgang til næsten alle uddannelser! Geovidenskab A kan betragtes som en blanding af Naturgeografi B og Fysik B. Men Geovidenskab A supplerer og udvider de muligheder, som ligger inden for de to fag, og man opnår dybere indsigt i løsninger og i anvendelse af teori.

Vi ser frem til at se dig på Geovidenskab A.

Hvilke videregående uddannelser giver faget adgang til?

Ønsker du overblik over, hvilke fag der giver adgang til bestemte videregående uddannelser, kan du benytte SG-vælgeren

Faggruppeleder

• Kasper Thorn Ljungdahl KTL

Kasper Thorn Ljungdahl (KTL)