Undervisningsmiljøvurdering

Udover årlige elevtrivselsundersøgelser, som du kan læse mere om, der bl.a. har til formål at afdække det psykiske undervisningsmiljø, arbejder vi på Silkeborg Gymnasium systematisk med at afdække og forbedre elevernes undervisningsmiljø bl.a. på følgende måder:

  • Skriftlige og mundtlige undervisningsevalueringer, jf. skolens kvalitetssystem
  • En årlig grundforløbsevaluering blandt alle 1.g-eleverne
  • En årlig gymnasieforløbsevaluering blandt alle 3.g-eleverne
  • En årlig elevtrivselsundersøgelse blandt alle elever.
  • En elevdemokratisk temadag kaldet ”Det gode gymnasieliv”, som planlægges og afvikles i tæt samarbejde mellem elevrådet og skolens ledelse hvert tredje år. Temadagen har primært til formål at afdække og forbedre skolens sociale, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. ”Det gode gymnasieliv” blev senest gennemført den 6. december 2024, og dagen mundede ud i et idékatalog på 92 sider med forskellige forslag til videreudvikling og forbedringer af det sociale, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø, hvoraf en række idéer efterfølgende vil blive gennemført i et samarbejde mellem elevrådet og skolens ledelse. "Det gode gymnasieliv" gennemføres igen i november / december 2027.
  • Hertil kommer de arbejdspladsvurderinger, der gennemføres minimum hvert tredje år, og som bl.a. har til formål at afdække skolens psykiske og fysiske arbejdsmiljø, herunder sikkerheds- og sundhedsforholdene på skolen, både inde og ude.

Handleplaner i forhold til skolens undervisningsmiljø

Der følges i forlængelse af ovenstående løbende op på de enkelte delområder af skolens undervisningsmiljø. Fx er der inden for de seneste år iværksat følgende nye initiativer:

Det psykiske undervisningsmiljø:

  • Indførelse af makkerparsystem i alle 1.g-klasser (i forlængelse af grundforløbsevalueringen)
  • Indførelse af særskilt aktivitetsdag for 1.g-eleverne (som supplement til den eksisterende aktivitetsdag for hele skolen).
  • Iværksat initiativer for at fremme elevdemokratiet - bl.a. i form af flere nye elevudvalg og afviklingen af en ny elevudvalgsmesse.
  • Klassefællesskabsprojekt under ledelse af skolens psykolog med fokus på udvikling af gode klassefællesskaber.

Det fysisk-æstetiske undervisningsmiljø:

  • Renovering af elevtoiletterne i kantineområdet
  • Ophængning af knagerækker i klasselokalerne
  • Opsætning af en række kunstværker i fællesområderne, udlånt af Statens Kunstfond
  • Etablering af de første træer i den nye ”SG Studenterlund”
  • Iværksættelse af bæredygtighedsinitiativer, herunder etablering af el-ladestandere samt iværksættelse af en række initiativer om samkørsel og off. transport i samarbejde med Midttrafik og RegionMidt. I den forbindelse er der fx opsat en "servicestation" til cykler.
  • Planer om opsættelse af CO2-målere i klasselokaler (målerne er indkøbt og klar til opsætning).